Veckans deal: upp till -25% på Eleven.se

Så påverkas vårt doftminne av olika parfymer

Linda
Skrivet av: Linda
Uppdaterad november 2024
Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar.

Det är ett vanligt förekommande faktum att olika dofter kan få oss att tänka på vissa specifika minnen, personer eller händelser. Olika dofter kan också få oss att må eller känna på ett visst sätt. De har alltså väldigt stor påverkan på våra sinnen. Men varför är det egentligen så? Och hur kan en signaturdoft kännas som en så viktig del av dig och din association för andra? Det finns mängder av naturliga förklaringar som kan hjälpa oss att förstå detta. Låt oss dyka djupare ner i ämnet tillsammans!

Doftsinnet och dess starka associationer

Det må kännas märkligt att du helt plötsligt börjar tänka på någon, eller något, när du känner en viss doft. Men hur konstigt det än må kännas är detta ett fenomen som enkelt förklaras med hjälp av vårt doftsinne och hur det fungerar. 

Vårt doftsinne är ett av våra absolut mest kraftfulla sinnen när det kommer till associationer. Utan att du tänker på det kommer ditt doftsinne automatiskt reagera när en viss doft upptäcks, något som sker helt naturligt till följd av våra biologiska funktioner. 

Så fungerar doftsinnet 

Vi människor börjar utveckla vårt doftsinne redan när vi är runt tolv veckor, det vill säga när vi ligger i mammas mage. I början av vårt liv är det till stor del doften som styr vår uppfattning av omgivningen. 

Här är luktnerven avgörande, som i sin tur är direkt kopplad till de delar i vår hjärna som styr både minnen och känslor. På så sätt kommer din hjärna automatiskt försöka koppla den specifika doften till tidigare minnen och känslor baserat på dina personliga erfarenheter och upplevelser. 

Kan din hjärna inte hitta ett minne i förhållande till den specifika doften kommer den skapa ett nytt minne där och då, en association som både kan skapa positiva och negativa reaktioner. Just av den anledningen kan en person älska en viss doft, medan en annan avskyr den. 

Sen finns det vissa dofter som är universella, det vill säga sådana som har en tendens att skapa liknande känslor och reaktioner hos olika personer. Deras karaktärer är ofta väldigt starka. Dessa är vanligt att bland annat använder sig av inom aromaterapin då de är skapta för att ta fram en viss sinnesstämning hos dig. Se exempel på eteriska oljeblandningar här (Parfym.se).

Signaturdoft och doftminnen – hur hänger det ihop?

Det sägs dock att olika parfymer och dofter passar olika bra för olika tillfällen, och även för olika personer. Även detta hänger ihop med dessa starka personliga associationer som vår hjärna automatiskt skapar kring olika dofter, som i sin tur väcker olika minnen och känslor. 

Om du doftar på ett visst sätt på en viss plats eller i en viss situation kommer det skapa olika reaktioner hos olika människor. Den klassiska Chanel no. 5 (svår att köpa online men finns ibland på Beautycos) kanske får en viss person att tänka på sin söta mormor, medan det hos en annan väcker ett jobbigt minne av en elak lärare eller en bortgången släkting. Vi alla är olika! 

Därför gör du olika val 

Precis på samma sätt kommer din doft tilltala olika personer på olika sätt, samtidigt som du själv kan dras till olika parfymer baserat på dina erfarenhet och doftminnen. I vissa fall kanske du bara känner att ”den här doften representerar mig och den jag är”, vilket resulterar i att du väljer den som din signaturdoft. 

Detta händer dock vanligen utan att du egentligen vet varför. Men, i grund och botten beror ditt val på att doften får dig att får dig känna på ett visst sätt som du gillar. 

Parfymtillverkare ser ofta till detta när de tillverkar och tar fram en viss parfym. På så sätt kan de locka dig till att välja deras parfymer, just för att den exempelvis påminner om den där godisfabriken du besökte när du var barn, mormors gamla stuga eller de härliga somrarna på stranden vid havsbrisen.

”Kändisfaktorn”

Somliga parfymer och dofter är dock lite mer välkända än andra. Här hittar vi de riktiga klassikerna, som många gånger bärs av olika kändisar med stort inflytande. Även detta, den så kallade kändisfaktorn, kan vara avgörande för hur du och andra identifierar dig med en viss doft. Något som i sin tur kan påverka ditt val. 

Om du till exempel bär Aqua Di Parmas välkända Colonia (går att köpa på Parfym.se), likt Kate Moss för att nämna ett exempel, kan du med hjälp av parfymen skapa en identitet som du kanske inte kan hitta på egen hand. Kanske kan Michelle Obamas favoritdoft Creed love in White (finns på Lyko) få dig att känna dig som en powerwoman?

Hitta din signaturdoft

Men hur hittar jag min signaturdoft? Din signaturdoft ska vara den parfym som känns som du, som personifierar dig och representerar det du står för. Det ska vara en doft du trivs med, som du känner dig trygg i och som får dig på det humör du önskar. Den kan göra att du känner dig glad, modig, stark, sexig, osv. Det finns mängder av parfymer att utforska!